Forum www.bstok.fora.pl Strona Główna

LOTNISKO - bajki zamiast dofinansowania np. kolei
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.bstok.fora.pl Strona Główna -> INWESTYCJE PROJEKTY PLANY SPALARNIE LOTNISKO DROGI PROTESTY TRANSPORT ITP.
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WWW.ZIELONI.REPUBLIKA.PL




Dołączył: 01 Sty 2009
Posty: 171
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 17:52, 20 Gru 2013    Temat postu:

ZGODNIE Z PRAWEM PRASOWYM WNOSZĘ O SPROSTOWANIE NIEPRAWDZIWYCH INFORMACJI "Konsultacje o lotnisku tym razem bez emocji" Kurier POranny str. 3 z 18.12.2013 r. "tylko jeden protest przeciwko tej inwestycji wpłynął do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Napisała go grupa mieszkańców z okolic Topolan. Sprzeciwu nie zgłosiła na razie żadna organizacja ekologiczna" "Teraz gdy rozważane są Topolany protestów ekologów nie ma"
Dnia 16.12.2013 r. e-mailem i 17.12.2013 r. w formie pisemnej STOWARZYSZENIE FEDERACJA ZIELONYCH W BIAŁYMSTOKU zgłosiło do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska protest/sprzeciw przeciwko planom budowy lotniska (treść w załączeniu poniżej).
Budowa lotniska i koszty późniejszego utrzymana (ok. 1 milion zł miesięcznie) przekraczają możliwości finansowe województwa podlaskiego, roczną dotację do np. przewozów kolejowych i podobnie jak np. lotnisko w Modlinie doprowadziło do bankructwa województwa mazowieckiego, deficytowe lotnisko koło Białegostoku doprowadziłoby do bankructwa województwa podlaskiego.
"Lotnisko będzie opłacalne" "Według wstępnych danych w pierwszym roku ma być 180 tys. pasażerów, po 8-9 latach już 500 tys. Kolejne dziesięć lat to ponad 600 tys. korzystających" - co oznacza, że przez najbliższe 20 lat lotnisko NIE będzie opłacalne:- [link widoczny dla zalogowanych] Nowe lotnisko, by mogło na siebie zarobić, musi obsłużyć przynajmniej 1 mln pasażerów rocznie. Jest to praktycznie granica rentowności – twierdzą eksperci z Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych IATA. Sześciu portom lotniczym w Polsce wciąż do tego daleko.
Czym grozi przeinwestowanie w sieć lotnisk, pokazuje przykład Hiszpanii, gdzie wybudowano w ciągu ostatniej dekady 48 regionalnych portów lotniczych z pomocą dotacji z Unii Europejskiej. Obecnie rentownych jest tylko 11. Pod wpływem doświadczeń hiszpańskich Unia przygotowuje nowe przepisy, które zmierzają do ograniczenia lokalnej sieci lotniskowej, poprzez utrudnienia w otrzymaniu funduszy europejskich na taką inwestycję.
- Analogia do uniwersytetów nasuwa się sama. Każdy polityk lokalny chciał mieć w swoim województwie uniwersytet czy politechnikę, teraz chce mieć u siebie lotnisko. Nie mają pojęcia, ile to kosztuje, ile będzie kosztować utrzymanie, jaką trzeba zapewnić infrastrukturę. Liczy się co innego – jaka to ważna i prestiżowa inwestycja.
[link widoczny dla zalogowanych] Mamy w Polsce za dużo lotnisk! Nie marnujmy pieniędzy na budowę kolejnych regionalnych lotnisk, które będą przynosiły tylko straty - apeluje Jacek Krawczyk wiceprzewodniczący Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego. Jacek Krawczyk w rozmowie z IAR przekonuje, że dla lokalnych polityków zapowiedź budowy lotniska była ważną obietnicą wyborczą. Były szef rady nadzorczej LOT - u twierdzi, że do tej pory wygrywały regionalne ambicje, a nie rachunek ekonomiczny. "Chodzi o racjonalność wydawania środków publicznych. Te dwa nieszczęsne lotniska w Lublinie i Radomiu stosunkowo niedaleko oddalone od Warszawy, nie mają szans na rentowność". - podkreśla Jacek Krawczyk.
Eksperci lotniczy szacują, że lotnisko by było w stanie na siebie zarobić musi obsłużyć przynajmniej milion pasażerów. Jacek Krawczyk przypomina, że Bruksela przygotowuje nowe przepisy, które zmierzają do tego, by trudniej było uzyskać zgodę i fundusze na budowę nowego lotniska. Dlatego zdaniem eksperta Polska powinna postawić na rozbudowę dróg i kolei łączących regiony z kilkoma dużymi lotniskami.
Problem finansowania portów jest też w wielu innych krajach UE. Dwa lata temu na 48 hiszpańskich lotnisk tylko 11 przyniosło zysk.
W Polsce jest 13 portów lotniczych wykorzystywanych dla ruchu pasażerskiego. Władze lotnisk w Modlinie, Lublinie, Bydgoszczy, Szczecinie, Łodzi i Rzeszowie muszą ciągle dopłacać.

Dotyczy np. Postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie lotniska regionalnego użytku publicznego w województwie podlaskim zlokalizowanego na terenie gminy Michałowo np. [link widoczny dla zalogowanych]

Lokalizacja lotniska jest sprzeczna z np. Ustawa Prawo Lotnicze, zabraniającej lokalizacji i budowy lotnisk w odległości mniejszej niż 5 km od miejsc i siedlisk bytowania, żerowania i przelotów ptaków ze względu na ryzyko katastrof lotniczych powstających przez np. wciągnięcie ptaka do silnika i utratę ciągu podczas startu lub lądowania samolotów (70% katastrof wydarza się podczas startów i lądowań)

Nie ujęto także strefy ograniczonego użytkowania w sąsiedztwie lotniska (sięgającej nawet do 15 km na przykładzie innych działających lotnisk) koniecznej do wyznaczenia i odszkodowań, wywłaszczeń z powodu na ponadnormatywny hałas, strefę awaryjnego zrzutu paliwa, strefy kołowania itp.

Pominięto porównanie do najlepszego wariantu dla środowiska tzn. modernizacji linii kolejowej Białystok – Warszawa z połączeniem do największego lotniska w Polsce z największa liczbą połączeń lotniczych zamiast budowy małego deficytowego lotniska na Podlasiu. Uruchomienie lotniska którwego koszt funkcjonowania wynosi ok. 1 mln zł miesięcznie oznacza brak pieniędzy na np. dotacje do przewozów kolejowych w regionie i bankructwo województwa (podobnie jak bankructwo województwa mazowieckiego nastąpiło w związku z nieudaną inwestycją - lotniskiem w Modlinie).

Czy chodzi -nie by budować lotniska, ale by wyprowadzać kasę na "ekspertyzy, plany, opinie i stanowiska" osób zajmujących się planowanym lotniskiem?

BIAŁYSTOK 16.12.2013 r.
STOWARZYSZENIE FEDERACJA ZIELONYCH W BIAŁYMSTOKU (w likwidacji)
STOWARZYSZENIE zwykłe FEDERACJA ZIELONYCH W BIAŁYMSTOKU
Stowarzyszenie Zielony Białystok
Fundacja Towarzystwo Ulepszania Świata
SIEDZIBA: ul. Rumiankowa 14/4 15 - 665 BIAŁYSTOK tel. 85 66 11 434
BIURO: ul. Rumiankowa 14/41, 15-665 BIAŁYSTOK
"ZIELONY TELEFON FEDERACJI ZIELONYCH" kom. PLAY 791 242 24
EKOLOGIA-OCHRONA ŚRODOWISKA-EKOROZWÓJ-ŚCIEŻKI ROWEROWE-TRANSPORT-OCHRONA PRZYRODY-EDUKACJA-SPOŁECZEŃSTWO-ZDROWIE-GOSPODARKA-WEGETARIANIZM-NAUKA-CYWILIZACJA-POSTĘP-INNOWACJE-DORADZTWO
e-mail: [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] strony internetowe [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] www.bstok.fora.pl

za pośrednictwem: Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku ul. Dojlidy Fabryczne 23, 15-554 Białystok [link widoczny dla zalogowanych]
DO: GENERALNY DYREKTOR OCHRONY ŚRODOWISKA UL. WAWELSKA 52/54, 00-950 WARSZAWA
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku ul. Dojlidy Fabryczne 23, 15-554 Białystok [link widoczny dla zalogowanych]
MINISTERSTWO ŚRODOWISKA Departament Ocen Oddziaływania na Środowisko ul. Wawelska 52/54, 00-922 Warszawa
Urząd Miejski w Tykocinie przy ul. Złotej 2, 16-080 Tykocin
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego w Białymstoku ul. Wyszyńskiego 1 Białystok
Urząd Gminy Michałowo ul. Wąska 1 Michałowo
GENERALNA DYREKCJA DRÓG I AUTOSTRAD W BIAŁYMSTOKU
Wojewoda Podlaski ul. Mickiewicza 3 15-950 Białystok
Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Białymstoku.
Wojewódzki Sąd Administracyjny
Ministerstwo infrastruktury
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Białymstoku ul. Mickiewicza 3 15-950 Białystok
Rzecznik Praw Obywatelskich Aleja Solidarności 77 00 - 090 Warszawa
Prokuratura, Minister Sprawiedliwości Al. Ujazdowskie 11 00-950 Warszawa
Główny Urząd Nadzoru Budowlanego ul. Krucza 38/42 00-926 Warszawa
Premier Rady Ministrów Al. Ujazdowskie 1/3 00-583 Warszawa
Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego ul. Rakowiecka 2A 00-993 Warszawa
Centralne Biuro Antykorupcyjne Al. Ujazdowskie 9, 00-583 Warszawa
Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej ul. Emilii Plater 53, 00-113 Warszawa
European Parliament Members' Activities Division L-2929 LUXEMBOURG

WNIOSEK O UZNANIE ZA STRONĘ ORGANIZACJI EKOLOGICZNEJ, WEZWANIE DO USUNIĘCIA STANU NIEZGODNEGO Z PRAWEM ORAZ WSTRZYMANIE WYKONANIA DECYZJI I POSTANOWIEŃ ZE SKUTKIEM NATYCHMIASTOWYM, SKARGA NA BEZCZYNNOŚĆ, DECYZJE, POSTANOWIENIA, ZAŻALENIE, WNIOSEK O UNIEWAZNIENIE DECYZJI, PONOWNE WSZCZĘCIE POSTEPOWAŃ PRZEPROWADZONYCH Z RAŻĄCYM NARUSZENIEM PRAWA I ROZPATRZENIE SPRAWY, WNIOSEK O BEZPŁATNĄ PISEMNĄ INFORMACJĘ NA TEMAT SPRAWY I TOCZĄCYCH SIĘ POSTEPOWAŃ ORAZ AKTUALNEGO STANU PRAWNEGO, np. bezpłatne przesłanie kopii dokumentacji w sprawie w postaci np. elektronicznej na e-mail [link widoczny dla zalogowanych] lub pisemnej, ZAWIADOMIENIE O PODEJRZENIU POPEŁNIENIA PRZESTĘPSTWA

Dotyczy np. Postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie lotniska regionalnego użytku publicznego w województwie podlaskim zlokalizowanego na terenie gminy Michałowo np. [link widoczny dla zalogowanych]

Lokalizacja lotniska jest sprzeczna z np. Ustawa Prawo Lotnicze, zabraniającej lokalizacji i budowy lotnisk w odległości mniejszej niż 5 km od miejsc i siedlisk bytowania, żerowania i przelotów ptaków ze względu na ryzyko katastrof lotniczych powstających przez np. wciągnięcie ptaka do silnika i utratę ciągu podczas startu lub lądowania samolotów (70% katastrof wydarza się podczas startów i lądowań)

Nie ujęto także strefy ograniczonego użytkowania w sąsiedztwie lotniska (sięgającej nawet do 15 km na przykładzie innych działających lotnisk) koniecznej do wyznaczenia i odszkodowań, wywłaszczeń z powodu na ponadnormatywny hałas, strefę awaryjnego zrzutu paliwa, strefy kołowania itp.

Pominięto porównanie do najlepszego wariantu dla środowiska tzn. modernizacji linii kolejowej Białystok – Warszawa z połączeniem do największego lotniska w Polsce z największa liczbą połączeń lotniczych zamiast budowy małego deficytowego lotniska na Podlasiu. Uruchomienie lotniska którwego koszt funkcjonowania wynosi ok. 1 mln zł miesięcznie oznacza brak pieniędzy na np. dotacje do przewozów kolejowych w regionie i bankructwo województwa (podobnie jak bankructwo województwa mazowieckiego nastąpiło w związku z nieudaną inwestycją - lotniskiem w Modlinie).

Czy chodzi -nie by budować lotniska, ale by wyprowadzać kasę na "ekspertyzy, plany, opinie i stanowiska" osób zajmujących się planowanym lotniskiem?

[link widoczny dla zalogowanych]
Mieszkanie w pobliżu lotnisk może skracać życie
Mieszkanie w pobliżu lotnisk może przyczynić się do chorób układu sercowo-naczyniowego oraz udaru i w efekcie doprowadzić do przedwczesnej śmierci – sugerują naukowcy z Imperial College i King’s College w Londynie. Wyniki ich badań opublikowano na lamach "British Medical Journal". Skąd takie wnioski?
Uczeni podejrzewają, że do wystąpienia wspomnianych wyżej chorób przyczynia się wysoki poziom hałasu na obszarach bezpośrednio sąsiadujących z lotniskami. Ich zdaniem hałas uruchamia w organizmie produkcję hormonu stresu, co w efekcie powoduje wzrost ciśnienia i zakłócenia snu.
Powyższe wnioski Brytyjczycy wysnuli z badania przeprowadzonego na populacji ludzi mieszkających w pobliżu lotniska Heathrow. W analizie wzięli pod uwagę poziom hałasu z lat 2001 – 2005 (dane dostarczył Urząd Lotnictwa cywilnego) i liczbę hospitalizacji oraz zgonów osób zamieszkujący ten obszar. Okazało się, że w porównaniu z dzielnicami Londynu, w których samoloty były słyszalne na poziomie 50 dB (dla porównania szept to ok. 20 dB), ryzyko udaru i chorób serca było o 20 proc. wyższe.
Badacze zwracają uwagę, że oddziaływanie hałasu na zdrowie człowieka wciąż wymaga dokładnych badań. – Zła dieta, palenie tytoniu, brak ruchu, cukrzyca – te czynniki również podnoszą ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego – zaznacza prof. Paul Elliott, jeden z autorów powyższej analizy. – Obecnie nie możemy jednoznacznie stwierdzić, że hałas jest przyczyną udaru czy zawału Serca – dodaje prof. Kevin McConway, ekspert z dziedziny statystyki stosowanej z The Open University (Na podst. dailymail.co.uk)

[link widoczny dla zalogowanych]
Najbardziej deficytowe lotniska w Polsce
Nowe lotnisko, by mogło na siebie zarobić, musi obsłużyć przynajmniej 1 mln pasażerów rocznie. Jest to praktycznie granica rentowności – twierdzą eksperci z Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych IATA. Sześciu portom lotniczym w Polsce wciąż do tego daleko.
Czym grozi przeinwestowanie w sieć lotnisk, pokazuje przykład Hiszpanii, gdzie wybudowano w ciągu ostatniej dekady 48 regionalnych portów lotniczych z pomocą dotacji z Unii Europejskiej. Obecnie rentownych jest tylko 11. Pod wpływem doświadczeń hiszpańskich Unia przygotowuje nowe przepisy, które zmierzają do ograniczenia lokalnej sieci lotniskowej, poprzez utrudnienia w otrzymaniu funduszy europejskich na taką inwestycję.
W Polsce aktualnie w budowie znajdują się: port lotniczy Radom-Sadków (RDO) i Gdynia Babie Doły (QYD). Od 5 lat intensywnie promowana jest także idea zbudowania dużego regionalnego portu lotniczego Kielce-Obice, który według prezydenta Kielc, Wojciecha Lubawskiego miałby być hubem ruchu pasażerskiego i cargo dla Mazowsza i Małopolski Wschodniej oraz konkurować z portem lotniczym Okęcie.
- Analogia do uniwersytetów nasuwa się sama. Każdy polityk lokalny chciał mieć w swoim województwie uniwersytet czy politechnikę, teraz chce mieć u siebie lotnisko. Nie mają pojęcia, ile to kosztuje, ile będzie kosztować utrzymanie, jaką trzeba zapewnić infrastrukturę. Liczy się co innego – jaka to ważna i prestiżowa inwestycja. Tymczasem lotniska są potrzebne, ale małe, dla maszyn general aviation, bez nadmiernie rozbudowanej infrastruktury – uważa Michał Setlak, ekspert lotniczy, zastępca redaktora naczelnego „Przeglądu Lotniczego”.
W 2011 r. w działających wówczas jedenastu portach lotniczych odprawiono 21,8 mln pasażerów, co stanowiło o 1 mln więcej niż rok wcześniej. Z kolei w roku 2012 roku odprawy polskich portach lotniczych sięgnęły 24,9 mln pasażerów, co oznacza spory, bo 12 proc. wzrost. Jednak rok 2012 był wyjątkowy - odbyło się Euro 2012. Ponadto na rynku lotniczym działały linie OLT Express które swoimi niskimi cenami przyciągnęły na pokłady samolotów wielu pasażerów, którzy inaczej w ogóle by nie polecieli. Dlatego zajmujący się analizowaniem ruchu eksperci lotniczy z Polskiego Rynku Transportu Lotniczego patrzą na dane z 2012 r. z ostrożnością i obserwują przede wszystkim rytm zmian tegorocznych.
Obecnie w Polsce znajdują się następujące porty lotnicze z połączeniami regularnymi: Bydgoszcz Szwederowo (BZG), Gdańsk Rębiechowo (GDN), Katowice Pyrzowice (KTW), Kraków Balice (KRK), Lublin Świdnik (LUZ), Łódź Lublinek (LCJ), Poznań Ławica (POZ), Rzeszów Jasionka (RZE), Szczecin Goleniów (SZZ), Warszawa Okęcie (WAW), Warszawa Modlin (WMI), Wrocław Strachowice (WRO), Zielona Góra Babimost (IEG).
Według ekspertów Polskiego Rynku Transportu Lotniczego sześć z nich jest nierentowne.
Rzeszów Jasionka (RZE)
W tym porcie lotniczym w 2012 r. odprawiono 565 tys. pasażerów, co stanowi wzrost o 15 proc. w stosunku do poprzedniego roku. We wrześniu 2013 roku było to 64 788 pasażerów, co też daje 15 proc. wzrost w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Port jakoś sobie radzi, a szanse na niemal 700 tys. pasażerów w obecnym roku są całkiem realne. W sezonie zimowym 2013/2014 roku właśnie tam jest najwięcej (264,5 tys.) oferowanych miejsc spośród mniejszych portów lotniczych.
Przoduje tam Ryanair stanowiący o 53,3 proc. oferty, ale i Grupa Lufthansy zwiększyła ofertę połączeń o 41,5 proc. Częściej będzie też latać z Rzeszowa Eurolot. Tymczasem w ubiegłym roku port przyniósł straty wielkości 15,01 mln zł.
Łódź Lublinek (LCJ)
Port odprawił w 2012 r. 464 tys. pasażerów, co oznacza wzrost o 19 proc. w stosunku do 2011 r. I to koniec dobrej passy - we wrześniu 2013 r. ruch wyniósł 35 755 osób, co jest spadkiem o 19,5 proc. w stosunku do września 2012. W sezonie zimowym 2013/2014 w LCJ wzrost w stosunku do zimy 2011/2012 jest najmniejszy ze wszystkich lotnisk i wynosi 60 proc.
Obecnie LCJ całkowicie zależy od Ryanair. Przyczyną tak kiepskich perspektyw lotniska jest ucieczka ruchu do Modlina pod Warszawą. W ubiegłym roku port zanotował stratę rzędu 37,7 mln zł.
Szczecin Goleniów (SZZ)
Port obsłużył w 2012 r. 356 tys. pasażerów czyli 40 proc. więcej niż w 2011 r! Jednak ten wynik osiągnął głównie dzięki OLT Express, którego już nie ma. We wrześniu szacowane przewozy wyniosły 34,5 tys. pasażerów. Oferta na sezon zimowy 2013/2014 to 129,1 tys. miejsc, z czego 32,5 proc. przypada na Ryanair, zaś pozostałe to głównie Eurolot, ale także i mniejsze linie lotnicze.
Szczecin dopiero musi na nowo wpasować się w infrastrukturę lotniczą, a to potrwa co najmniej kilka lat. Na razie jego wyniki finansowe za zeszły rok sprowadzają się do 4 mln zł straty
Bydgoszcz Szwederowo (BZG)
W 2012 r. w tym porcie lotniczym obsłużono 340 tys. pasażerów, czyli o 10 proc. więcej niż w 2011 r. We wrześniu 2013 r. przewozy wyniosły 34 200 pasażerów, czyli o 2 proc. mniej niż rok wcześniej. Oferowanie w sezonie zimowym 2013/2014 to 118,6 tys. miejsc, o 87,9 proc. więcej niż w poprzednim sezonie zimowym. Ale aż 93,7 proc. oferty to Ryanair i port zależy od tej linii.
Również ten port zanotował w ubiegłym roku straty - 4,6 mln zł.
Lublin Świdnik (LUZ)
W zeszłym roku ten port działał tylko dwa tygodnie. We wrześniu 2013 roku przewozy wyniosły 18 497 pasażerów, ale wcale nie rosną (lipiec 2013 - 21 481 pasażerów). Oferowanie na sezon zimowy 2013/2014 wyniesie 45,5 tys. miejsc, ale z udziałem Ryanair na poziomie 87,3 proc. Nie należy się spodziewać, aby wobec bliskości RZE, port lubelski osiągnął rentowność.
Zielona Góra Babimost (IEG)
W tym porcie lotniczym obsłużono 12 276 pasażerów na regularnej trasie do Warszawy, realizowanej przez Sprint Air. Był to 63 proc. wzrost w stosunku do 2012 r. We wrześniu tego roku szacunki wynoszą około 1200 osób, więc można przewidywać dalszy wzrost przewozów, choć do IEG więksi przewoźnicy raczej się nie wybierają. Jednak IEG ma pozostać niewielkim portem regionalnym, więc – paradoksalnie – ma szanse na stopniowy rozwój. Nawet straty, jakie port zanotował w ubiegłym roku na bieżącej działalności nie były wielkie – jedynie 240 tys. zł.
port Gdynia Babie Doły (QYD)
W tej sytuacji nowy port Gdynia Babie Doły (QYD) znacznie osłabi Gdańsk, nie oferując nic w zamian – obiecywane przez władze Gdyni przejęcie biznesowego segmentu rynku jest po prostu niemożliwe. Gdynię czeka los portu Lublin Świdnik, który toczy bezsensowną walkę konkurencyjną z Rzeszowem, na której korzystają tylko linie lotnicze.
port Radom-Sadków (RDO)
Jeszcze gorszy będzie los portu Radom-Sadków (RDO), znajdującego się zbyt blisko lotniska w Modlinie i wpół drogi do konkurencyjnych lotnisk: lubelskiego i rzeszowskiego. Radom czeka prawdopodobnie los portu lotniczego Zielonej Górze, choć bez perspektyw na rozwój, jakie ma Zielona Góra.
- W warunkach polskich wiele zależy od tego, jakie linie z portu lotniczego korzystają. Jeśli głównym przewoźnikiem działającym z portu jest Ryanair, to wiadomo, iż oczekuje on bardzo niskich stawek, a dodatkowo „wymusza ” często, na przykład od władz regionalnych, wpłaty na tak zwane fundusze marketingowe. Z kolei linie tradycyjne płacą więcej. Dużo zależy też od infrastruktury wewnętrznej, w wielu portach duże przychody przynosi działalność pozalotnicza jak sklepy czy restauracje. Ale znowu – pasażer tanich linii niewiele kupuje. Po prostu jest odprawiany i wsiada na pokład, a spore zakupy robi pasażer tranzytowy. Jest też problem samej wielkości portu, jeśli zbyt się „nadmie” i rozbuduje tak, aby przyjmować Boeingi B747 – a są i takie przypadki – to i próg jego rentowności jest wyższy, bo wyższe i koszty. Ale otwarcie mówiąc, szanse na osiągnięcie przyzwoitych wyników finansowych kończą się na Poznaniu. W przypadku mniejszych portów jest już problem, ile trzeba do nich dokładać, a czasem też, ile trzeba dopłacać przewoźnikom lotniczym, aby zechcieli z tych portów latać – twierdzi Marek Serafin, ekspert rynku lotniczego z Polskiego Rynku Transportu Lotniczego (PRTL.pl).

[link widoczny dla zalogowanych] Mamy w Polsce za dużo lotnisk! Nie marnujmy pieniędzy na budowę kolejnych regionalnych lotnisk, które będą przynosiły tylko straty - apeluje Jacek Krawczyk wiceprzewodniczący Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego. W Polsce niespełna rok temu oddano nowe lotnisko w podlubelskim Świdniku. Wkrótce ma zacząć działać port w Radomiu oraz przedłużają się prace na lotnisku w Gdyni. Tę ostatnią inwestycję wzięła "pod lupę" Bruksela. Komisja Europejska od kilku miesięcy sprawdza czy jest sens wspierania budowy, skoro w odległości 25 kilometrów działa port w Gdańsku.
Jacek Krawczyk w rozmowie z IAR przekonuje, że dla lokalnych polityków zapowiedź budowy lotniska była ważną obietnicą wyborczą. Były szef rady nadzorczej LOT - u twierdzi, że do tej pory wygrywały regionalne ambicje, a nie rachunek ekonomiczny. "Chodzi o racjonalność wydawania środków publicznych. Te dwa nieszczęsne lotniska w Lublinie i Radomiu stosunkowo niedaleko oddalone od Warszawy, nie mają szans na rentowność". - podkreśla Jacek Krawczyk.
Eksperci lotniczy szacują, że lotnisko by było w stanie na siebie zarobić musi obsłużyć przynajmniej milion pasażerów. Jacek Krawczyk przypomina, że Bruksela przygotowuje nowe przepisy,które zmierzają do tego, by trudniej było uzyskać zgodę i fundusze na budowę nowego lotniska. Dlatego zdaniem eksperta Polska powinna postawić na rozbudowę dróg i kolei łączących regiony z kilkoma dużymi lotniskami.
Problem finansowania portów jest też w wielu innych krajach UE. Dwa lata temu na 48 hiszpańskich lotnisk tylko 11 przyniosło zysk.
W Polsce jest 13 portów lotniczych wykorzystywanych dla ruchu pasażerskiego. Władze lotnisk w Modlinie, Lublinie, Bydgoszczy, Szczecinie, Łodzi i Rzeszowie muszą ciągle dopłacać.

Lotnisko na Krywlanach zablokował budynek sądu, wieżowiec przy Kawaleryjskiej, kampus i planowany hipermarket przy Ciołkowskiego to NIE BĘDZIE LOTNISKO PASAŻERSKIE bo przepisy lotnicze wykluczają prowadzenie jednocześnie lotniska sportowego i rejsowego ze względu na wypadki! Każdy wie że gdyby sprzedać te tereny pod zabudowę mieszkaniową możnaby zbudować za miastem prawdziwe lotnisko z jakiego więc powodu podatnicy mają dofinansować prywatne lotnisko dla okazjonalnych startów kilkuosobowych samolotów nowobogackich amatorów latania?
a może zasypać stawy dojlidzkie bo zgodnie z prawem lotniczym nie można budować lotnisk 5 km od miejsc bytowania ptaków ze względu na katastrofy przy startach i lądowaniach przez ptaki wciągane do silnikówSad?
Krywlany: lepiej sprzedać drogie tereny w mieście pod osiedla mieszkaniowe i za tę kasę wybudować 10 lotnisk poza miastem:)
Okęcie paraliżuje położenie w centrum miasta cisza nocna zamykanie od 22 do 6
w Polsce wystarczyłoby 1 lotnisko koło Warszawy z prawdziwego zdarzenia i szybka kolej 3-4 godziny do innych polskich miast! Polska jest za mała by inne lotniska były dochodowe bez wsparcia z podatków i wtedy nikt nie korzystałby z samolotów w połączeniach krajowych w Polsce bo dojazd i odprawa na lotnisku trwałaby dłużej niż jazda pociągiem
"Lubuski samorząd przeznacza 1,5 mln zł rocznie na utrzymanie deficytowego połączenia lotniczego między Zieloną Górą a stolicą. Gdyby nie darmowe bilety dla lokalnych VIP-ów, na pokładach nie byłoby pasażerów. Koszt podróży do stolicy (w obie strony) to ok. 600 zł. W promocji o połowę taniej. Jednak z danych zgromadzonych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego wynika, że niemal nikt ich nie kupuje. Loty są w ogóle możliwe, ponieważ lokalne władze wykupują na nie bilety. Średnio w każdym samolocie urząd dysponuje pięcioma miejscami. I często są to jedyne zajęte fotele. – Leciałem w towarzystwie trzech osób, same lokalne VIP-y. Miło było poplotkować – mówi biznesmen z okolic Zielonej Góry." [link widoczny dla zalogowanych]

Ponadto brak badań geologicznych (a planowana jest stacja/ zbiorniki paliw) i hydrologicznych (zmiana stosunków wodnych – spływów rowami melioracyjnymi itp. oraz wiarygodnych i rzetelnych badań ornitologicznych – pominięto np. szereg gatunków ptaków, gniazd bocianich itp.

Przykładowy zasięg hałasu wokół lotniska: [link widoczny dla zalogowanych]

Pociągom nie straszna mgła czy wulkany kolej na kolej +tiry na tory! w Europie do 1000 km szybkie pociągi zastępują samoloty bezpieczniej wygodniej szybciej taniej ekologicznie można rozmawiać przez tel komórkowy podczas podróży mieć własne picie jedzenie itp. kolej dojeżdża bezpośrednio z centrum do centrum miast itp. np. Londyn-Paryż itp. ICE, TGV, itd.! jest bardziej odporna na śnieg, deszcz, zwykła mgła nie powoduje katastrof zakazów startów i lądowań i wielogodzinnych opóźnień

Odpowiedź że "na terenie województwa podlaskiego i w sąsiedztwie lotniska nie przewidziano lokalizacji i wyznaczenia strefy awaryjnego zrzutu paliwa a najbliższa taka strefa znajduje się w województwie lubelskim" budzi uśmiech POlitowania:)

Lotnisko budzi protesty społeczne, by winę za niepowodzenie realizacji tej inwestycji z powodu braku rzetelnej analizy ekonomicznej, niekompetencji i braku wystarczającej ilości środków finansowych w roku wyborów przerzucić na poszkodowanych przez bezprawny absurdalny pomysł właścicieli gruntów rolników oraz rzetelne organizacje ekologiczne zgodnie z ich celami statutowymi muszącymi zareagować na tego typu nonsensowne bezprawie.

Odnośnie transportu towarowego korzystniejszym wariantem jest realizacja programu [link widoczny dla zalogowanych] TIRY NA TORY! do transportu ciężkich ładunków przystosowana jest kolej, a nie drogi.Szwajcarzy w referendum w 1994 r postanowili by transport towarów odbywał się głównie koleją, ale także perfekcyjnie wykorzystali tę zmianę do zarabiania pieniędzy…TIR-y jadą koleją (tzw. autostradą kolejową) albo płacą za każde 100 km jazdy po zwykłej autostradzie o małym natężeniu ruchu ok. 85 euro. W myśl zasady: jeżeli chcesz jeździć po drogach przeznaczonych dla samochodów osobowych – płać więcej – proporcjonalnie do zniszczeń, jakie powodujesz. Dzięki tym opłatom do szwajcarskiej kasy wpływa co roku ok. 3,5 miliarda franków, czyli ponad 8 miliardów złotych, które są przeznaczane m.in. na modernizację infrastruktury kolejowej i rozwój transportu kombinowanego.
Szwajcarzy, Niemcy, Austriacy, Holendrzy, Francuzi, a nawet Czesi inwestują w transport kombinowany, a my czekamy na łatanie dziur
Dlaczego polskie drogi są jak seks bez zabezpieczeń? Bo wpadniesz w setkę dziur lub na TIR-a które je powodują!1 TIR=163840 aut osobowych! 1 TIR niszczy nawierzchnię drogi jak 163 840 samochodów osobowych. Rocznie w wypadkach z TIR-ami ginie ok. 400 osób. Dzieci mieszkające przy ruchliwych ulicach, zwłaszcza tranzytowych, są 6 razy bardziej narażone na wystąpienie nowotworów. Przerażające? A to dopiero początek długiej listy TIR-owych grzechów.
tiry na tory dotyczą tylko zagranicznych tirów w tranzycie od granicy do granicy!
Tiry na Tory!PO likwidacji kolei bedziecie chodzić na piechotę jak POdrożeje benzyna do 25 zł/litr! i te kłamstwa Tuska o POlskiej kolei jak niemieckiej:( POlskim POlitykom-aferzystom zawdzięczamy upadającą kolej w kraju tranzytowym pomiędzy wschodem i zachodem Europy!Tiry na Tory=sposób na rozwiązanie problemu tirów w tranzycie w Polsce brakuje 300 obwodnic,np. Warszawy,za cenę 4 obwodnic można rozwiązać problem w całej Polsce.
Wspomnijmy że te drogi są dobre dla osobówek ale problem to TIRY przejazd 1 przeładowanego niszczy drogę tak jak przejazd 140 000 samochodów osobowych (oficjalne dane) skad sie biora koleiny !?
Np. dziennie z w tranzycie Litwa (Rosja) - Niemcy przez Polskę przejeżdża 5000 tirów (w obie strony) 1 pociąg zabiera 50 tirów tak wiec wystarczyłoby 100 pociągów dziennie (100 podzielić na 24 godziny =4 na godzinę) by 100% tych tirów zniknęło z dróg to oznacza ze wystarczyłoby co 30 minut odprawić po 1 pociągu w stronę Niemiec i 1 w stronę Litwy(Rosji)
Na całym świecie dochodowy jest transport towarowy, pasażerski wymaga dotacji. Stąd kolej musi znaleźć nowe źródło zysku i utrzymania infrastruktury oprócz dotacji i tradycyjnie dochodowych przewozów towarowych np. węgla czy materiałów budowlanych, kruszyw które będą maleć. Przy standardach prędkości do 160 km/h (ruch pasażerski) i do 120 km/h (ruch towarowy) kolej może być konkurencyjna wobec transportu samochodowego
Cena biletu kolejowego powinna zostać obniżona do realnej, średniej ceny przejazdu na tej trasie, tzn. do ok. 20 zł, z bezpłatnym dostępem do internetu dla pasażerów, gniazdkiem zasilania 220 V dla każdego pasażera pod siedzeniem.
Obecnie ze względu na taką cenę autobusy są zatłoczone, a puste pociągi wożą powietrze z cenami biletów ok. 40-50 zł.

UCHWAŁA SEJMIKU WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO MOWIŁA O TYM ZE LOTNISKO POWSTANIE TAM GDZIE TO WSKAŻE WYBRANA W PRZETARGU FIRMA.

UCHWAŁA ZARZĄDU WOJEWÓDZTWA WSKAZUJĄCA OKOLICE TYKOCINA (SAWINO SANNIKI) JAKO LOKALIZACJE LOTNISKA JEST WIĘC SPRZECZNA Z UCHWAŁĄ SEJMIKU WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO. DO TEGO PODJĘTO JA 31.07.2009 R, A RAPORT ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PRZEKAZANO DOPIERO 31.08.2009 R, MIESIĄC PÓZNIEJ TAK WIĘC W/W UCHWAŁA ZOSTAŁA PODJĘTA BEZ ANALIZY DOKUMENTACJI I RAPORTU ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO I PODSTAWY MERYTORYCZNEJ.

OFERTA EKOTON/OVE GROUP NA DOKUMENTY DOTYCZĄCE LOTNISKA NP. RAPORT ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PODLEGALA ODRZUCENIU GDYZ PRZEKRACZALA O 300 000 ZL MAKSYMALNA CENĘ USTALONĄ W PRZETARGU. POMIMO ZE FIRMA WZIEŁA TYLE PIENIĘDZY ZA NIC (PODOBNE OPRACOWANIE WARTE JEST MAKSYMALNIE 10 X MNIEJ) NIE POTRAFI WSKAZAĆ JEDNOZNACZNIE NAJLEPSZEJ LOKALIZACJI Z ROZPATRYWANYCH OBECNIE 3 A UCHWAŁA SEJMIKU MOWIŁA O TYM ZE LOTNISKO POWSTANIE TAM GDZIE TO WSKAŻE WYBRANA W PRZETARGU FIRMA. UCHWAŁA ZARZĄDU WOJEWÓDZTWA WSKAZUJĄCA OKOLICE TYKOCINA (SAWINO SANNIKI) JAKO LOKALIZACJĘ LOTNISKA JEST WIĘC SPRZECZNA Z UCHWAŁĄ SEJMIKU WOJEWÓDZTWA ODLASKIEGO I SPRZECZNA Z PRAWEM.


Zasadnym wydaje się wniosek o analizę dokumentacji Raportu Oddziaływania na Środowisko przez np. Wojewódzką Komisję do spraw Ocen Oddziaływania na Środowisko, łącznie z np. wykonaniem uzupełnień lub koreferatu przez osoby niezależne z inwestorem, który jak wynika z odpowiedzi próbuje zatuszować kardynalne błędy jak np. brak porównania wariantów inwestycji z wariantem najkorzystniejszym dla środowiska, który nie został przeanalizowany do tej pory, co skutkowałoby koniecznością odmowy wydania pozytywnej decyzji środowiskowej dla inwestycji: Bez rzetelnego porównania wariantów (zerowego, proponowanego i najkorzystniejszego dla środowiska) decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia byłaby sprzeczna z prawem: na podstawie Art. 55 Ustawy "Prawo Ochrony środowiska": "Jeżeli z postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko wynika zasadność realizacji przedsięwzięcia w wariancie innym niż proponowany, organ administracji, za zgodą wnioskodawcy, wskazuje w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wariant dopuszczony do realizacji lub, w razie braku zgody wnioskodawcy, odmówi, w drodze decyzji, określenia środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia".

Ze względu na Art. 55 Ustawy Prawo Ochrony Środowiska „decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzję” - nieuwzględnienie uwag stowarzyszenia na tym etapie (Decyzja Środowiskowa) jest naruszeniem prawa i interesu społecznego i prawnego strony, doprowadziłoby do realizacji inwestycji z naruszeniem prawa i pogorszyłoby stan środowiska oraz jakość życia ludzi poprzez wzrost hałasu, zanieczyszczeń.

Decyzje podjęte niezgodne z wymaganiami Ustawy "Prawo Ochrony Środowiska i na podstawie w/w Ustawy JEST NIEWAŻNA: na podst. art 11 w/w Ustawy: "Decyzja wydana z naruszeniem przepisów dotyczących ochrony środowiska jest nieważna". Ponadto w odniesieniu do art. 6 ustawy) "1. Kto podejmuje działalność mogącą negatywnie oddziaływać na środowisko, jest obowiązany do zapobiegania temu oddziaływaniu. 2. Kto podejmuje działalność, której negatywne oddziaływanie na środowisko nie jest jeszcze w pełni rozpoznane, jest obowiązany, kierując się przezornością, podjąć wszelkie możliwe środki zapobiegawcze. Podstawą złożenia wniosku z zastrzeżeniami przez STOWARZYSZENIE FEDERACJA ZIELONYCH W BIAŁYMSTOKU jest m.in. art. 323. Ustawy "1. Każdy, komu przez bezprawne oddziaływanie na środowisko bezpośrednio zagraża szkoda lub została mu wyrządzona szkoda, może żądać od podmiotu odpowiedzialnego za to zagrożenie lub naruszenie przywrócenia stanu zgodnego z prawem i podjęcia środków zapobiegawczych, w szczególności przez zamontowanie instalacji lub urządzeń zabezpieczających przed zagrożeniem lub naruszeniem; w razie gdy jest to niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, może on żądać zaprzestania działalności powodującej to zagrożenie lub naruszenie."

Składam wniosek o przywrócenie terminu odwołania jeśli odwołanie dotrze zbyt późno, z powodów określonych w KPA, które zaistniały w tej sprawie: dowody, na podstawie których ustalono istotne dla sprawy okoliczności, okazały się fałszywe, decyzja / postanowienie została wydana w wyniku przestępstwa, strona bez własnej winy nie brała udziału w postępowaniu, wyszły na jaw nowe istotne dla sprawy okoliczności, ponadto decyzja została wydana z RAŻĄCYM NARUSZENIEM PRAWA I ZAWIERA WADĘ POWODUJĄCĄ JEJ NIEWAŻNOŚĆ Z MOCY PRAWA. Składam wniosek o przywrócenie ewentualnie uchybionych terminów (jeśli nie zostały uchybione wniosek jest bezprzedmiotowy) z powodów, które zaistniały w tej sprawie: z powodu awarii sprzętu komputerowego nie byliśmy w stanie dostarczyć kopii żądanych dokumentów które posiadamy jedynie w postaci elektronicznej. Przyczyna ta ustała z dniem dzisiejszym.

Ponadto w informacjach o prowadzonych postępowaniach umieszczanych dotychczas na stronie [link widoczny dla zalogowanych] zabrakło informacji o zmianie miejsca publikowania informacji na obecnie [link widoczny dla zalogowanych] w związku z utworzeniem Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku.

URZĘDY I INSTYTUCJE powinny traktować składane pisma stowarzyszenia zgodnie z przepisami KPA a nie tylko jako ODWOŁANIA/ZAŻALENIA na wydawane przez te organy decyzje/ postanowienia np. nie udzieliły bezpłatnej informacji publicznej ostanie prawnym sprawy, CO STANOWI PODSTAWĘ ZŁOŻENIA W NINIEJSZYM PIŚMIE SKARGI NA BRAK UDOSTĘPNIENIA INFORMACJI PUBLICZNEJ DO Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego oraz ZAWIADOMIENIE O PODEJRZENIU POPEŁNIENIA PRZESTĘPSTWA: USTAWA o dostępie do informacji publicznej: Art. 13. 1. Udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku Art. 23. Kto, wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi, nie udostępnia informacji publicznej, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.

Ponadto zgodnie z KPA organ powinien rozstrzygnąć wniosek w części dotyczącej swoich kompetencji i właściwości miejscowej i rzeczowej i przekazać wniosek w części nie dotyczącej jego kompetencji do innych organów i instytucji stosownie według kompetencji i właściwości miejscowej i rzeczowej. Brak takich czynności stanowi podstawę skargi na bezczynność.

Nie wstrzymanie wykonania decyzji i postanowień prowadzi do powstania obiektów mających szkodliwy wpływ na środowisko i zdrowie ludzi, a więc o nieodwracalnych skutkach. Stowarzyszenie ma jedynie na etapie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach możliwość zwrócenia uwagi na naruszenie prawa i ewentualne wnioskowanie o wstrzymanie wykonania, ponieważ nie jest strona przy wydawaniu decyzji pozwolenia na budowę, tak więc decyzja środowiskowa jest decyzja ostateczną i jako taka powinna być wstrzymana.

Zgodnie z Kodeksem Postępowania Administracyjnego zwracam się także o przekazanie niniejszego pisma do odpowiednich urzędów, osób i instytucji według kompetencji i właściwości.

RAFAŁ KOSNO
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.bstok.fora.pl Strona Główna -> INWESTYCJE PROJEKTY PLANY SPALARNIE LOTNISKO DROGI PROTESTY TRANSPORT ITP. Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group, modified by MAR
Inheritance free theme by spleen & Programosy

Regulamin